Kaliskie Spotkania Teatralne to najstarszy festiwal teatralny w Polsce, który od 1961 roku przyciąga najwybitniejsze artystki i artystów polskiego teatru. Zainicjowany przez Tadeusza Kubalskiego, szybko zyskał renomę, a dziś uchodzi za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju. Miłośnicy teatru już odliczają dni.
Myślę, że tegoroczny festiwal będzie bardzo emocjonalny, ale też różnorodny. Nietypowo, bo licząc z adaptacjami powieści to prawie wszystkie przedstawienia są prapremierowe, są to prapremiery światowe, polskie. Wyjątkowo mamy współczesny repertuar - mówi Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.
1.05 Prolog: Piekło albo raj
65. edycja Festiwalu już tradycyjnie rozpocznie się od Prologu. W czwartek 1 maja widzowie pojadą do Krakowa na dwa przedstawienia. „Latający Potwór Spaghetti” z Teatru Łaźnia Nowa to muzyczna farsa religijna napisana i wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę, obsypanego podczas 63. KST nagrodami za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. W głównej roli zobaczymy Jana Jurkowskiego, twórcy Grupy Filmowej Darwin, a w Szatana wcieli się Szymon Mysłakowski, doskonale znany kaliskiej widowni. Tego samego dnia o 18:00, Teatr zaprosi na „Proszę Państwa, Wyspiański umiera”, widowiskowe, autorskie przedstawienie Agaty Dudy-Gracz w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Kaliski Teatr organizuje transport autokarowy do Krakowa oraz powrót tego samego dnia wieczorem.
Stacjonarna część Festiwalu potrwa od 8 do 17 maja na kaliskich scenach.
8-10.05 Dzień I: Bez przebaczenia
Festiwal rozpocznie się czterema pokazami unikatowego spektaklu „Godej do mie” autorstwa i w reż. Roberta Talarczyka z Teatru Śląskiego w Katowicach. Przedstawienie będzie zagrane aż cztery razy ze względu na wyjątkową przestrzeń gry – spektakl będzie prezentowany w hotelowym apartamencie w Komoda Club Residence, na widowni zasiądzie jednorazowo jedynie 28 osób, a po zakończonym przedstawieniu na widzów czeka śląska kolacja. Oficjalne rozpoczęcie 65.KST jest zaplanowane na sobotę 10 maja przedstawieniem „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” wg Wojciecha Tochmana w reż. Natalii Korczakowskiej z Teatru Studio w Warszawie. W historii o jednej z najgłośniejszych morderczyń lat. 90-tych – Monice O. – zobaczymy m. in. Dominikę Ostałowską oraz laureatkę Grand Prix 63. KST Maję Pankiewicz.
11.05 Dzień II: Błędni rycerze
Festiwalowa niedziela rozpocznie się od „Tęsknię za domem” z Teatru Powszechnego w Radomiu, za którą autor Radosław B. Maciąg zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. To wnikliwa i pełna czułości refleksja o rodzinie, dotkniętej skutkami transformacji ustrojowej. Wieczorem ponownie zobaczymy zespół Teatru Śląskiego w doskonałym „Don Kichocie” na motywach powieści Cervantesa w reż. Jakuba Roszkowskiego. Chodź bohaterów słynnej opowieści o szlachcicu z La Manchy poznamy współcześnie – na szpitalnym oddziale – to stawka będzie ta sama: poszukiwanie miłości i akceptacji.
12.05 Dzień III: Lud
Poniedziałek rozpoczniemy odważnym monodramem „Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w wykonaniu Agnieszki Skrzypczak, która wciela się w pozornie wulgarną i nienawidzącą świata dziewczynę z blokowiska. Drugim spektaklem dnia będzie propozycja Teatru Ludowego w Krakowie – „Chłopi” w reż. Remigiusza Brzyka. W adaptacji powieści Reymonta na plan pierwszy wysuwają się kobiety, nie tylko Jagna, ale też Jewka, Hanka, Jagustynka, samotne matki, uwiedzione, wykorzystane dziewczyny, wyrzucone poza lokalna społeczność. Spektakl przybiera formę „śledztwa” referowanego z perspektywy świadka zbiorowego samosądu.
13.05 Dzień IV: Absolut
We wtorek czekają nas kolejne dwa tytuły. „Solaris” z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie to monodram na podstawie powieści Stanisława Lema, w której bohaterka podejmuję się metafizycznej podróży w głąb siebie. „Czekając na Godota” z Teatru Narodowego w Warszawie to obsypany nagrodami powrót do klasycznej sztuki Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. W obsadzie zobaczymy wybitnych aktorów Teatru Narodowego – m.in. Mariusza Benoit i Jerzego Radziwiłowicza.
14.05 Dzień V: Robaki
Kolejnego dnia o 17:00 widzowie będą mieli drugą okazję, aby zobaczyć „Czekając na Godota”, a wieczorem na Dużej Scenie zobaczą Wrocławski Teatr Współczesny. W „Przemianie” reżyser Michał Kmiecik przenosi historię Kafkowskiego bohatera do świata współczesnej korporacji, a jego przemiana w robaka burzy dotychczasowy porządek i wymusza zmiany w każdym z bohaterów.
15.05 Dzień VI: One
Czwartkowy wieczór ster przejmą kobiety i ich opowieści. Najpierw zobaczymy offowy spektakl „To bitch or not to bitch” kolektywu Herz House, w którym performerki budują historię inspirowaną Szekspirowskim „Gwałtem na Lukrecji”. Następnie kaliski Teatr zaprezentuje „Córki Leara” Elaine Feinstein w reż. Darii Kopiec. To historia mocowania się z własnym losem każdego z bohaterów, wchodzenia w dorosłość, dojrzewania do własnego „ja”, historia uwalniania się z cienia silnego ojca, historia rozumienia swojej roli w świecie, buntowania się przeciw niej lub poddawania się przeznaczeniu.
16.05 Dzień VII: Ja i Ja
Przedostatniego dnia zobaczymy drugą propozycję organizatorów – „Trik Patricka” Kristo Šagora w reż. Katarzyny Hory. To widowiskowy popis aktorskich umiejętności dwóch młodych aktorów: Filipa Kempińskiego i Kamila Owczarka, debiutanta, niedawnego laureata Nagrody im. Nardellego. W piątkowy wieczór zobaczymy też „Iwonę, księżniczkę Burgunda” z Teatru Wybrzeże. Dramat Gombrowicza w adaptacji Adama Orzechowskiego, wykorzystując wiele interakcji z widzami, m.in. zadaje pytania o odpowiedzialność jednostki za wydarzenia pozornie od niej niezależne.
17.05 Dzień VIII: Linia życia
Nim finałowego dnia poznamy werdykt Jury, zobaczymy jeszcze dwa tytuły. Niespotykana i wyjątkowa „Helena” Magdaleny Dąbrowskiej, studentki Reżyserii Teatru Lalek w Białymstoku. Spektakl przedstawia prawdziwą historię dziadków reżyserki opowiedzianą głosem jej dziewiećdziesięciotrzyletniej babci. Podróż, w którą bohaterka zabiera widza jest autentyczna, zabawna i wzruszająca. Na zakończenie „Koniec czerwonego człowieka” w reż. Krystyny Jandy z Och-Teatru to spektakl oparty na znanej książce „Czasy Secondhand” Swietłany Aleksijewicz, noblistki, wybitnej pisarki białoruskiej, krytycznej w stosunku do rządów Łukaszenki. Adaptacja z wieloma porównaniami czy przywołaniami ze sztuk Czechowa stara się raz jeszcze zrozumieć duszę homo sovieticusa i umiejscowić ją w Nowej Rosji. Na scenie zobaczymy m. in. Dorotę Nowakowską, Agnieszkę Warchulską, Lidię Sadową oraz Grzegorza Warchoła. Aby wszyscy chętni widzowie mieli okazję obejrzeć spektakl, będzie on zagrany dwa razy.
Wydarzenia towarzyszące
Podczas KST zaprezentowany zostanie widowiskowy spektakl „Dziady”, przygotowany z młodzieżą z kaliskich szkół przez Kamę Kowalewską w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Ostatniego dnia Festiwalu zapraszamy na specjalny pokaz znakomitego filmu „Sezony” w reż. Michała Grzybowskiego, byłego aktora Teatru Bogusławskiego. Po spektaklu spotkanie z reżyserem i aktorami.
Ponadto każdego dnia po spektaklach widzowie będą mieli okazję wziąć udział w spotkaniach z artystami, które poprowadzi Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz, szef redakcji kultury w PAP. Po rozmowach z twórcami atrakcje czekają w Klubie Festiwalowym, mieszczącego się w Kontrabas Cafe Club w głównym budynku Teatru.
Festiwalowi towarzyszyć będą wydarzenia, organizowane przez zaprzyjaźnione instytucje plastyczne: Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień (wystawa o Jerzym Grzegorzewskim).
Polecany artykuł: